Vi ønsker at forbedre biodiversiteten ved kirkegårdene

Derfor anlægger vi flerårige blomsterstriber på grunden ved sognehuset og langs diget ved præstegårdshaven. Målet er et tæppe af mange forskelligartede vilde blomster.
Formålet er at skabe levesteder og fødekilder for insekter, fugle, egern og andre smådyr, og derved hjælpe biodiversiteten på vej.
Vi ønsker mere liv ved kirkegården – både naturlig mangfoldighed, men også liv i form af blomster og farver der glæder brugernes øjne. Derfor har vi plantet en række bi- og sommerfuglevenlige blomster fordelt på kirkegårdene.
Vi arbejder med, at vores kirker generelt skal blive visuelt grønnere, men har også et ønske om at tage et medansvar for at passe på vore alles ressourcer.

Sidste sommer var tidselsommerfuglen en flittig gæst på kæmpeverbenaerne

Faunastriber ved præstegården og Sognehuset

Vi arbejder med to typer fauna. Langs diget ved præstens bolig, er der en del store træer, så området allerede har karakter af skovbryn. Her vil en udvikling af delvis skyggetålende skovengblomster være målet. Arealet bag Sognehuset er lysåbent og til den tørre side, her vil vi arbejde hen mod et overdrev eller tøreng, hvor der ses mange forskelligartede mindre urter.
På begge arealer er udgangspunktet græsplæne, som har været gødet og slået i mange år. Så første skridt er en udpining af jorden.

Opbygning af frøbank

Vi har valgt at blotlægge nogle jordstriber begge steder, hvor der primært er udsået frø høstet fra naturen i Vorbasse området. Tanken er, at jordstriberne skal fungere som en frøbank, der med tiden kan spredes ud over et større areal.
Det første år vil der vokse etårige planter i jordstriberne, f.eks. forventer vi, at der dukker valmuer op. De etårige pionerplanter forsvinder efterhånden som arealet modnes og skulle gerne overtages af flerårige planter som passer til jorden. Ideelt set skal vi ende med et areal bestående af ca. 20% græs og 80% flerårige urter. Der vil være en periode, hvor vi forsøger at skubbe til balancen mellem urter og græs, som her ved udgangspunktet har det omvendte forhold.

Levesteder

Bier, sommerfugle og andre dyr er trængte i forhold til manglende levesteder og fødekilder. For at tilbyde gode leve og overvintringssteder, har vi ladet et par grenstakke ligge i yderkanten af præstegårdshaven og bag kirkegården.

Pasning

Pasning af arealet i de første år vil bestå af en nedklipning hen på sommeren og evt. i løbet af vinteren. Afklippet fjernes når det har smidt frø.
Engene vil løbende blive gået over for selvsåede træer og andre uønskede planter, f.eks. brombær og skræpper. Jorden er alt for næringsrig til, at de sarte blomster kan klare konkurrencen over for de grove planters dominans, så derfor startes med både en udpining af jorden og bortlugning af uønskede arter.
I naturen ville man se dyr afgræsse dele af området, så græsset står i blandede højder. Det kan vi efterligne ved periodevis at slå en del af, eller måske invitere et par får forbi en gang imellem.

Kirkegårdsvandring midt i august

Vi planlægger en kirkegårdvandring en eftermiddag i august, hvor der vises rundt på arealerne for alle interesserede.

Den hvide røllike tjener flere formål. Blomsterskærmene er en god nektarkilde for bierne og virker som en paraply når vejret er regnfuldt.