Stregtegning af den danske salmebog.Begravelsessalmer

Når vi mister en vi holder af, er der rigtig mange praktiske ting, som i løbet af kort tid skal på plads. En af dem er begravelsen eller bisættelsen, som skal planlægges, og derfor arrangeres der oftest en begravelsessamtale med præsten. Ved samtalen forbereder vi begravelsen. I fortæller om afdøde og vi vælger salmerne, der skal synges i kirken.

I nogle tilfælde er det noget af det, som I har talt om på forhånd, og på den måde kender I allerede afdødes ønsker. Det kan også være, at I mellem den afdødes personlige papirer kan finde nogle ledetråde. Måske har den afdøde efterladt sig en salmebog med signaler om de salmer, hun eller han holdt af. Måske er der skrevet et notat, sat mærker eller lavet æselører ved nogle yndlingssalmer.

Hvis I kan huske det, kan I også genbruge nogle af de salmer, der er sunget ved tidligere begravelser i familien og slægten. Ofte er der en rød tråd i salmevalget. Når bedstefar skal begraves, så er det fint at synge en af de salmer, der blev sunget ved bedstemors begravelse.

Det kan også være godt at tænke på, hvilke salmer begravelsesfølget er fortrolige med. Er der f.eks. mange børn med, kunne det være godt at vælge salmer, de også kender.

Hvad skal man vælge?

Hvis du gerne vil forberede dig inden samtalen med præsten, kan du naturligvis bladre i Salmebogen. Salmerne er inddelt efter emner og temaer. Der er egentlige begravelsessalmer, men ofte falder valget på helt andre salmer.

Morgensalmer sætter ord på glæden ved lyset og livet. Aftensalmer handler om at finde fred og hvile. Påskesalmer har opstandelseshåbet. Der er salmer, som passer til årstiden og måske havde afdøde en yndlingssalme, som det vil føles rigtigt at synge.

Alle fællessalmer til begravelser finder vi i Salmebogen, og jeg plejer at sige, at vi kan synge stort set alle de salmer, vi finder der. Hvis I har et ønske om andre sange eller melodier, kunne det måske være en ide at gemme til bagefter, hvis der evt. skal være mindesamvær. Efter aftale kan der i nogle tilfælde alternativt arrangeres et solostykke i gudstjenesten eller evt., når kisten bæres ud. De praktiske forberedelser ved sådan et arrangement påhviler dog altid familien.

Nedenfor finder du en liste med et udvalg af de salmer, der oftest vælges til begravelser til inspiration.

Der er også flere steder på nettet, hvor du kan finde mere inspiration og også lytte til salmerne, f.eks. http://www.dendanskesalmebogonline.dk/

3             Lovsynger Herren, min mund og mit indre

568         Livsalige dag, som i håbet vi venter

674         Sov sødt, barnlille